wtorek, 30 czerwca 2009

Hot Melt gluing systems-pneumatics


Pneumatyka w systemach klejenia na gorąco, (Hot Melt guns pneumatics).
Witam.
Temat pneumatycznego sterowania modułami klejowymi jest bardzo często niezauważany, lekceważony, niedoceniany. Ileż to ja widziałem przypadków niepoprawnej aplikacji, gdzie całą winę ponosiło sterowanie pneumatyczne. Trzeba na początek rozróżnić temat powietrza spiralnego i sterującego. Sterujące pobudza moduły klejowe do pracy. Może je tylko otwierać (moduły klejowe zamykane mechanicznie), bądź otwierać i zamykać (moduły air open-air close).
Elektrozawory.
Ogólnie mówiąc. odpowiadają za poprawną pracę modułów sterujących. Elektrozawór to cewka elektromagnetyczna i tłok, uszczelniany pierścieniami typu O-RING. Uszczelnienia nie są wieczne! Dlatego potrzebna jest okresowa wymiana elektrozaworów.
Teraz ważne.
Moduły sterujące typu mechaniczno-pneumatycznego mają również tłok. Uszczelniany pierścieniami typu 0-ring lub Mupu lub skrzydełkowymi. Ich żywotność jest podobna do uszczelnień elektrozaworów. Wniosek jest prosty, mam nadzieję.
Na co zwracać uwagę w pneumatyce?
Po pierwsze, na wycieki powietrza. Nie ma prawa ich być. Taka sytuacja powoduje poważne zakłócenia w pracy samych modułów jak również może przysporzyć mnóstwo innych problemów. I mogą być najgroźniejsze:
1. chłodzenie aplikatorów (Zwracajcie na to uwagę). Nie jeden nie chciał w to uwierzyć. Ale należy zdać sobie sprawę, że silniki samochodowe są chłodzone powietrzem, nawet wyścigowe. Siła powietrza jest ogromna. Oczywiście odpowiednio wykorzystana. Niekontrolowana przysporzyć może mnóstwo problemów. Nie muszą być duże te wycieki powietrza. Nawet niewielkie mogą zmylić wytrawnego operatora, czy przyprawić o ból głowy elektryka, czy w końcu narazić na niepotrzebną stratę kasy właściciela O!
2. zaburzenia spiral klejowych. (tak zwane odbijanie powietrza od materiału, na który nakłada się klej). Nie będę się tu mocno rozwodził nad tematem. Wasz człowiek od procesu będzie wiedział o czym piszę.
3. Szybkozłączki. Pozbądźcie się ich. Przynoszą więcej szkód niż dobrego! Mają bardzo "wredne" wewnętrzne uszczelnienia, które bardzo łatwo niezauważalnie wypadają! Poza tym, mogą zostać niechcący wypięte podczas np. czyszczeń. Nikt tego nie zauważy. Nie ma nic gorszego podczas rozwiązywania problemów procesowych.
4. Odległość elektrozaworu od modułu sterującego. Tutaj proszę spojrzeć na dwa video:
a. ze strony internetowej serwisu "hot melt news": sterowanie modułami klejowymi.
b. ze strony Nordson Corporation: moduł klejowy Speed Coat.
Hot Melt News pisze, że prezentacja dotyczy modułów szybkobieżnych. Szczerze mówiąc, Panowie mocno przesadzają. Po pierwsze, odległość elektrozaworów od modułów jest bardzo duża (bardzo nieprofesjonalne podejście do tematu), co powoduje "opóźnienia w reakcje modułów", nikomu niepotrzebne. Nie zawsze duża szybkość pracy jest wymagana. Jednak trzeba sobie również uświadomić, że tego typu sytuacja wpływa niekorzystnie na pracę modułów sterujących trochę już "wypracowanych". Utrudnia to prawidłową ocenę stanu technicznego sprzętu! Elektrozawór przykręcony bezpośrednio do modułu to oszczędność czasu reakcji i mniej miejsc, w których mogą wystąpić wycieki powietrza. Po drugie prędkość linii produkcyjnej przedstawionej na video nie jest oszałamiająca. To żaden system szybkobieżny. Amerykanie lubią wyolbrzymiać!. Prezentowany materiał jest z lutego tego roku, więc nie jest taki stary. Trochę więc samokrytycyzmu Panowie. To nie jest nowinka techniczna!
Jak bronić się przed takimi defektami jak wycieki powietrza i uszkodzenia elektrozaworów?
Inspekcje sprzętu do klejenia na gorąco Hot Melt.
INNEJ METODY NIE MA!
Następny temat dotyczy kanałów powietrza sterującego w samych już aplikatorach oraz filtrów powietrza w systemach. Na ten temat jednak następnym razem.

Pozdrawiam
BetaFil

Brak komentarzy: